Iskolai problémák
A gyermekek napjaik nagyobb részét töltik az iskolában mint otthon, ezért az iskolai jóllétüket, tanulmányi eredményüket és egészségüket nagymértékben meghatározza, hogy tudnak a közösségben alkalmazkodni, hogyan jönnek ki osztálytársaikkal, tanáraikkal. Az iskoláskorban tanulják meg a gyermekek valójában, hogy mi a barátság, mit jelent a társas pozíció, milyen szintjei és formái vannak a társas kapcsolatoknak. Természetes, hogy előfordulhatnak beilleszkedési, alkalmazkodási nehézségek, és gyakori kérdés a családok részéről, hogyan tudnak segíteni gyermeküknek, ha nincsenek barátai, vagy éppen ellenkezőleg senkinek nem tud nemet mondani, túlzottan bevonódik a kapcsolatokba, illetve ha nem találja a hangot a tanárokkal A beilleszekedési problémákat leghatékonyabban az iskolai közösség bevonásával lehet orvosolni, ezért az iskola (elsősorban az osztályfőnök, iskolapszichológus) bevonása nélkül nehéz változást elérni.
Hogy tudunk mi segíteni?
A HOL A HELYEM Központ szakértői a helyzet alapos körbejárása után – amelybe bevonjuk az iskolát is – helyzetelemzést készítenek és az érintettekkel közösen egy beavatkozási (intervenciós) tervet dolgoznak ki, vagyis egyértelmű lépéseket, teendőket fogalmaznak meg mind az érintett gyermek és családja, mind az iskola pedagógusai (vagy segítő szakemberei) számára, és szükség esetén ezek megvalósításához módszertani segítséget nyújtanak. A közös munkában hangsúlyt fektetünk a gyermek kapcsolati szempontból fontos erősségeinek feltárására és a szülők lehetőségeire gyermekük támogatásában.
Hogy dolgozunk?
Első lépésként a segítségkérő szülővel vesszük fel a kapcsolatot. A tőle kapott információk mentén indulunk el, amit esetleg a gyermekkel/fiatallal való beszélgetés egészít ki. Az iskola részéről vagy a szülő által megnevezett, a folyamatot jól ismerő, a megoldáskeresésre nyitott pedagógussal konzultálunk (telefonon vagy online), vagy megpróbáljuk mozgósítani az intézmény iskolapszichológusát, szociális segítőjét. A helyzetelemzés alapján megfogalmazott intervenciós tervet átbeszéljük a szülővel, majd az intézmény bevont szakemberével konzultálunk a javaslatokról, és megfogalmazzuk, írásba foglaljuk a konkrét teendőket. Az intervenció megvalósulásáról és eredményéről 1 hónap ill. 6 hónap elteltével rövid visszajelzést kérünk a szülőtől.
Az „iskolai problémák” csomag tartalma:
1. Személyes konzultáció a szülővel
2. Személyes (támogató) beszélgetés a gyermekkel
3. Online/telefonos konzultáció az iskolával
4. Személyes konzultáció a szülővel
5. Online/telefonos konzultációs az iskolával
6. Intervenciós terv (írott)
7. Utánkövetés emailben
Az „iskolai problémák” csomag Önnek való
- ha gyermeke 6-18 éves iskolás
- ha úgy érzi gyermeke magányos, nincsenek barátai és nem (vagy nehezen) tud társas kapcsolatokat kialakítani
- ha úgy érzi, hogy gyermeke nem érzi jól magát az osztályközösségben
- ha már az iskolaváltást fontolgatja az iskolai konfliktusok, a rossz osztálylégkör miatt, de adna még egy utolsó esélyt a helyzet rendezésére