Dr. Kálózi-Szabó Csilla pszichológus, ADHD-szakértő

dr. Kálózi-Szabó Csilla

pszichológus, ADHD-szakértő

Dr. Kálózi-Szabó Csilla pszichológus, ADHD szakértő vagyok. A hozzám fordulóknak – gyerekeknek, kamaszoknak és felnőtteknek egyaránt – a pszichodiagnosztikában, azaz elsősorban a tanulásban vagy akár a mindennapi életet megnehezítő problémák hátterében meghúzódó eltérések felderítésében tudok segítséget nyújtani.

Sok esetben a szülő nem érti, nem tudja értelmezni, hogy az okos, új helyzeteket oly kreatívan megoldó gyermeke miért ütközik nehézségekbe a tanulás során, miért nem tudja megjegyezni a verset, miért hagyja el folyton a felszerelését, miért van az, hogy egyik nap meg tudja oldani az adott feladatot, a másik nap meg nem. Hasonló problémák a kamaszoknál, sőt felnőtteknél is előfordulnak, ilyenkor ők maguk is értetlenül állnak a helyzet előtt. Mindezek hátterében sok esetben olyan atipikus fejlődés húzódik meg, amely „szabad szemmel” nem látható. Az atipikus fejlődés a társas, az értelmi és az érzelmi képességek átlagtól eltérő fejlődését jelenti, melynek hátterében genetikai, biológiai és környezeti tényezők különféle interakciói állnak.

Bár az elmúlt évtizedek kutatásai alapján rengeteg tudás halmozódott fel az idegrendszer fejlődésével kapcsolatban, a gyakorlatban mégsem könnyű megmondani, hogy egy adott esetben a háttérben nevelési vagy érzelmi probléma, motivációs hiányosság, esetleg környezeti ártalom vagy atipikus fejlődés áll. Az ADHD diagnosztikájának tudományos kutatójaként és a szakértői vizsgálatok során szerzett sokéves gyakorlati tapasztalatom alapján azt vallom, hogy a megfelelő mérőeszközök szakértelemmel történő alkalmazása az atipikus fejlődés megértésének és a gyermek hatékony megsegítésének záloga.

Mindezeknek megfelelően a következő területeken tudok segítséget nyújtani: képességdiagnosztika, iskolaérettségi tanácsadás, tanulásmódszertani megsegítés

Curriculum Vitae

2003-ban végeztem a kolozsvári Babes-Bolyai Tudományegyetemen pszichológusként. Már diákéveim során különös érdeklődéssel fordultam a kutatások irányába, rendszeresen szerepeltem diákok számára szervezett tudományos konferenciákon, ahonnan több esetben díjjal térhettem haza. Doktori tanulmányaimat az Eötvös Loránd Tudományegyetemen végeztem, a doktori disszertációm témája a figyelemzavar és hiperaktivitás (ADHD) hátterében meghúzódó különböző kognitív folyamatok minél pontosabb feltárása. Kutatóként számos, külföldön sikerrel alkalmazott mérőeszköz hazai adaptációjában vettem részt, illetve olyan számítógépes teszt kidolgozásának voltam aktív résztvevője, amely hiánypótló a magyar diagnosztikus gyakorlatban.  

Elméleti tudásomat gyakorlati tapasztalattal az ELTE Országos Szakértői Bizottság berkeiben egészíthettem ki. Hitvallásom, hogy a tudományos munka és a gyakorlati tapasztalat ötvözése a legjobb mester. Jelenleg főállásban az ELTE Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Karán egyetemi oktatóként és kutatóként dolgozom.

Főbb munkahelyek

Eötvös Loránd Tudományegyetem Gyakorló Gyógypedagógiai Szolgáltató Intézmény
Eötvös Loránd Tudományegyetem Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Kar – adjunktus

Legfontosabb publikációk

Kálózi-Szabó Csilla (2014). Eltérő figyelmi mintázatok vizsgálata kisiskolás gyermekek esetén. Magyar Pszichológai Szemle, 69, 45-64

Kálózi-Szabó, Csilla, Mohai, Katalin, Cottini, Milvia (2022). Employing Robotics in Education to Enhance Cognitive Development – a pilot study. Sustainabiliy, 14

Privacy Preferences

When you visit our website, it may store information through your browser from specific services, usually in the form of cookies. Here you can change your Privacy preferences. It is worth noting that blocking some types of cookies may impact your experience on our website and the services we are able to offer.

A weblapon cookiekat hasznáunk annak érdekében, hogy számodra a legjobb böngészési élményt nyújtsa. A használatával hozzájárulását adja, hogy elfogadja a cookie-kat.